INFORMACJA DO NAUCZYCIELI, RODZICÓW I UCZNIÓW O KSZTAŁCENIU NA ODLEGŁOŚĆ W SZKOLE (z uwzględnieniem zasad higieny pracy uczniów i nauczycieli oraz bezpieczeństwa w sieci)
INFORMACJE OGÓLNE
- Kształcenie na odległość to kształcenie, w ramach którego nauczyciel znajduje się w dystansie przestrzennym w stosunku do ucznia, a więc odbywa się bez konieczności fizycznej obecności uczących się w budynku szkoły.
- Proces nauczania odbywa się w sposób pośredni i ciągły za pomocą różnych mediów dostępnych obu stronom procesu nauczania (media nauczania), które są zdolne prezentować treści nauczania (nośniki informacji), głównie internetu, w tym za pośrednictwem dziennika elektronicznego, poczty elektronicznej, mediów społecznościowych, strony internetowej szkoły.
- Nauczyciel inicjuje oraz kieruje procesem nauczania w ramach kształcenia na odległość.
- Kształcenie zdalne ma miejsce niezależnie od braku możliwości fizycznego uczestnictwa w zajęciach, zwłaszcza ze względów bezpieczeństwa uczestników.
- Kształcenie odbywa się zgodnie z zasadą obiektywizacji nauczania, polegającej na przejrzystości opracowywanych i utrwalanych treści, odpowiednim zaplanowaniu nauczania pod względem metodycznym oraz merytorycznym przez nauczyciela i stałym, systematycznym kontrolowaniu mającym na celu efektywność nauczania.
- Szkoła posiada dostęp do internetu od wiarygodnego dostawcy oraz odpowiednie administrowanie wszystkimi elementami infrastruktury.
- Dostęp do internetu zapewniony dzieciom przez rodziców w domach powinien pochodzić od wiarygodnego dostawcy.
NAUCZANIE:
- Nauka na odległość, polegająca na zdalnej realizacji programów nauczania odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.03.2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.03.2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
- Kształcenie na odległość jest rodzajem samokształcenia uczniów i wymaga samodyscypliny uczestników oraz wsparcia i motywacji ze strony rodziców, opiekunów.
- Nauka na odległość wymaga wytrwałości w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
- Współpraca uczniów z nauczycielem odbywa się z wykorzystaniem wybranej przez wszystkich uczestników kształcenia z określonego przedmiotu najbardziej optymalnej platformy przekazywania informacji.
- Uczniowie i rodzice organizują naukę w domu zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, zapewniając warunki do odpoczynku, m.in. poprzez:
- gwarancję bezpieczeństwa i wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń wpływających na zdrowie (np. zagrożenie ze strony maszyn i urządzeń technicznych, ostre i ciężkie przedmioty, szkodliwe gazy, pary, detergenty, promieniowanie, hałas, wstrząsy),
- zapewnienie czystości pomieszczeń, w których odbywa się nauka zdalna, w tym wentylacji,
- dbanie przez rodziców o możliwość spokojnej i niezakłóconej pracy dziecka,
- czuwanie nad wypełnianiem obowiązków uczniowskich oraz systematycznością pracy,
- kontrolę historii aktywności dzieci w internecie przez rodziców, opiekunów.
- Nauka odbywa się od poniedziałku do piątku i polega na obecności/aktywności ucznia podczas zajęć online z konkretnego przedmiotu o godzinach określonych obowiązującym planem lekcji na kanale komunikacji online, gdzie nauczyciel dokonuje realizacji programu nauczania, a następnie na wykonywaniu określonych przez nauczyciela poleceń i wskazówek, w tym prac domowych.
- Uczniowie wykonują powierzone przez nauczycieli zadania i polecenia samodzielnie.
- Uczniowie są zobligowani do przesyłania określonej liczby prac kontrolnych z poszczególnych przedmiotów.
- Prace uczniów są zdalnie sprawdzane i oceniane przez nauczycieli.
BEZPIECZEŃSTWO:
- Korzystanie przez nauczycieli, uczniów i rodziców z TIK odbywa się na podstawie kryteriów tzw. pozytywnych treści online, których przyswajanie ma na celu m.in. rozwijanie umiejętności, budowanie pozytywnych wzorców zachowania, odkrywanie nowych wiadomości i umiejętności, kreowanie i wzmacnianie umiejętności społecznych oraz zwiększanie udziału w życiu społecznym, możliwość tworzenia i rozpowszechniania własnych treści online, pozyskiwanie umiejętności życiowych, rozwijanie wyobraźni, umiejętność sprawnego korzystania z TIK, takich jak:
- jasne określenie i właściwe adresowanie odbiorców treści (język i treść dopasowane do poziomu emocjonalnego i intelektualnego grupy wiekowej),
- proponowanie uczniom stron, serwisów, usług internetowych użytecznych, rzetelnych i niezawodnych (znany autor, dostępne dane kontaktowe twórców, administratorów, zawartość nie naruszająca cudzych praw autorskich, treści rzetelne i sprawdzone merytorycznie),
- proponowanie uczniom stron, serwisów, usług internetowych, które są bezpieczne i legalne (nie zawierają szkodliwych informacji, z łatwym adresem internetowym w celu zminimalizowania możliwości pomyłki i dotarcia do niepożądanych treści),
- zapewnienie prywatności oraz jej ochrony w sieci, przede wszystkim poprzez dbanie o właściwą rejestrację dziecka do serwisu (podając jedynie niezbędne dane) oraz ich zabezpieczenie przed pozyskaniem przez osoby trzecie, dbanie o blokowanie usługi lokalizacji, pozwalającej szybkie określenie miejsca przebywania dziecka, zwracanie uwagi na potencjalnych innych odbiorców danych publikowanych przez dziecko,
- korzystanie z portali społecznościowych, które posiadają stosowne instrukcje dla użytkownika, m.in. ustawienie ochrony prywatności, łatwą możliwość zgłoszenia naruszenia, możliwość zgłaszania przypadków cyberprzemocy oraz wymagają zgody rodzica przy rejestracji konta przez dziecko,
- proponowanie uczniom stron, serwisów, usług internetowych niezawierających reklam używek, gdzie treści nie mieszają się z reklamami, istniejące reklamy nie zakłócają korzystania z serwisu.
- Nauczyciel współpracuje z uczniami z zachowaniem szczególnej uwagi na występowanie symptomów cyberprzemocy (zauważona zmiana zachowania ucznia, niska samoocena, brak zainteresowania, odrzucenie przez grupę) oraz reaguje na jej przypadki.
- Treści publikowane przez nauczycieli dotyczące uczniów nie naruszają jego godności i podmiotowości.
- Uczniowie/rodzice oraz nauczyciele regularnie zmieniają hasła dostępu do urządzeń, aplikacji, serwisów internetowych (tworząc hasła o odpowiedniej długości znaków, małymi, dużymi literami, cyframi, znakami specjalnymi).
- Należy korzystać z szyfrowanych połączeń z witrynami internetowymi (oznaczonymi zamkniętą kłódką w pasku adresowym, zwłaszcza podczas podawania danych wrażliwych).
- Należy zapoznawać się z regulaminami usług internetowych, z których korzystają strony procesu nauczania zdalnego.
- Podczas pracy zdalnej należy korzystać z systemów antywirusowych, które pomogą zapewnić bezpieczeństwo.
- Nie należy otwierać załączników oraz adresów (linków) internetowych pochodzących z nieznanych źródeł, pobierać na urządzenia mobilne aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł, transmitować ważnych lub wrażliwych treści korzystając z otwartych, publicznych sieci WiFi.