Szkoła Podstawowa w Żukowie

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

 

 

Ćwiczenia oddechowe:

 

ćwiczenia kształtujące prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech ustami)

  • dmuchanie baniek mydlanych,
  • zdmuchiwanie świeczek,
  • robienie bąbelków w wodzie lub w mleku (używając do tego słomki),
  • nadmuchiwanie balona,
  • rysowanie przy użyciu dmuchanych mazaków lub malowanie bez używania pędzla,
  • zabawy z piórkiem, itp.

 

ćwiczenia zasysania, które wpływają na mięsień okrężny warg, na tylną część języka oraz wspomagają koordynację w linii oko – ręka (potrzebne będą słomki, które mają miejsce zginające się. Dlaczego? Ponieważ, gdy dziecko siedzi przy stoliku na krześle lub na kocu, to zgięcie słomki pomoże w precyzyjniejszym wykonaniu zadania)

  • przenoszenie płatków śniadaniowych– najlepiej okrągłych – z jednej chusteczki na drugą przy użyciu słomki,
  • wyścig ze słomką i skrawkiem papieru – wyznaczamy linię startu i mety. Zadanie dziecka polega na tym, by podtrzymywać skrawek papieru słomką przez zasysanie,
  • przenoszenie gwiazdek, przy użyciu słomki, które spadły z nieba,kropek, które zgubiła biedronka,rybek, które wpuszczamy do stawu, itp.

przykłady ćwiczeń oddechowychhttps://www.youtube.com/watch?v=239TTWW9NfI

 

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie warg:

  • naśladowanie rybki (usta w tzw. rybi pyszczek),
  • cmokanie,
  • układamy usta w dzióbek, przesuwamy raz w prawo, raz w lewo,
  • ułożenie ust na zmianę w dzióbek i uśmiech (można mówić u-i-u-i-u-i …),
  • wymawianie na zmianę o-e-o-e-o-e,
  • parskanie,
  • robienie na zmianę uśmiechniętej i smutnej minki (kąciki ust w górę i w dół),
  • przytrzymanie kredki/ołówka pod nosem przy pomocy górnej wargi,
  • kilkakrotne nadymanie policzków, przy zwartych wargach,
  • przy zamkniętych szczękach – zwieranie i rozwieranie warg,
  • przy zamkniętych szczękach – unoszenie na zmianę wargi górnej (tak, by odsłonić górne zęby) i dolnej (by odsłonić zęby dolne),
  • przy zamkniętych szczękach – ułożenie warg w kształt samogłoski “u” i powolne ich rozwieranie i zwieranie,
  • utrzymywanie przy pomocy warg patyczka obciążonego plasteliną,
  • przy rozwartych szczękach – wciąganie w głąb jamy ustnej warg, tak by całkowicie przysłoniły zęby,
  • rysowanie kółek wargami wysuniętymi i ułożonymi w dzióbek.

Ćwiczenia języka:

  • wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej; język nie powinien dotykać warg,
  • wysunięcie języka z jamy ustnej i wykonywanie ruchów wahadłowych od jednego kącika ust do drugiego; język nie powinien dotykać warg, należy także unikać współruchów szczęki dolnej,
  • język wysunięty z jamy ustnej, na przemian przyjmuje kształt łopaty (szeroki) i grotu (wąski); nie dotyka zębów, ani warg,
  • zaginanie wysuniętego języka w kształcie łopaty (język szeroki) możliwie najwyżej w kierunku nosa (język przylega do górnej wargi), a następnie ten sam układ na wardze dolnej,
  • unoszenie wąskiego języka możliwie najwyżej w kierunku nosa,
  • przy otwartych ustach – chowanie języka pod górną wargę (między wargę, a zęby), a następnie pod dolną (również między wargę, a zęby),
  • zaginanie czubka języka do góry i do dołu; język nie dotyka warg,
  • oblizywanie zewnętrznej powierzchni zębów przy zamkniętych ustach,
  • oblizywanie wkoło warg (usta szeroko otwarte),
  • przy szeroko otwartych ustach – dotykanie na zmianę górnych i dolnych zębów,
  • przy otwartych ustach – język dotyka na zmianę ostatnich zębów trzonowych górnych i dolnych, po obu stronach szczęki (należy unikać współruchów żuchwy),
  • przy otwartych ustach – dotykanie czubkiem języka różnych punktów na podniebieniu (tzw. liczenie gwiazdek na niebie) oraz przesuwanie językiem po podniebieniu w przód i w tył (tzw. malowanie sufitu),
  • zwijanie języka w rulonik,
  • uniesienie boków języka, tak aby ułożył się w kształt łyżeczki,
  • przy otwartych ustach – oparcie czubka języka o dolne siekacze i unoszenie jego środka (tzw. koci grzbiet),
  • kląskanie,
  • uderzanie czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy otwartych ustach.

 

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • ziewanie,
  • przy szeroko otwartej jamie ustnej – wdech tylko przez jamę nosową, wydech przez usta,
  • wymawianie: uku – ugu – oko – ogo – ukku – uggu – okko – oggo,
  • udawanie chrapania na wdechu i wydechu.

Ćwiczenia szczęki dolnej:

  • powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy,
  • powolne opuszczanie i unoszenie żuchwy przy zamkniętych ustach,
  • powolne poruszanie żuchwą w przód i w tył oraz na boki przy zamkniętych ustach,
  • powolne poruszanie żuchwą w przód i w tył oraz.

https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I

https://www.youtube.com/watch?v=WIKpLlapr90

https://www.youtube.com/watch?v=pazkiJfRImw

https://www.youtube.com/watch?v=GzYvURiFnJQ

 

Zabawy logopedyczne:

Dla kogo są zabawy logopedyczne i jakie mogą być?

Ćwiczenia języka i oddychania mogą i powinny robić wszystkie dzieci bez wyjątku. Takie zabawy przynoszą wiele korzyści:

  • u dzieci mówiących prawidłowo utrwalają poprawna wymowę;
  • u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy zapobiegają powstawaniu wad;
  • u dzieci z wadami wymowy przyśpieszają terapię prowadzoną w gabinecie logopedycznym.

 

DMUCHANKI
Jest wiele wariantów tej zabawy. Dmuchając, można poruszać wiatraczek, pocięte paski bibułki, zabawki zawieszone na nitkach. Można utrzymywać w górze piórko lub gasić świecę z coraz większej odległości.

 

PIŁKA DMUCHANA

Jest odmianą piłki nożnej. Na dwóch krańcach stołu ustawcie bramki szerokości ok. 15cm. Piłeczkę pingpongową połóżcie na środku. Na sygnał zaczynacie grę. Dmuchając, trzeba wbić gola przeciwnikowi. Gol kończy grę.

 

JĘZYCZEK WĘDROWNICZEK

Do tej zabawy potrzebne jest duże lustro. Kontroluje się w nim poprawność wykonywanych czynności. Opowiedz dziecku historyjkę o języczku, który wybrał się na wycieczkę po całej buzi. Języczek ogląda buzię od wewnątrz: liczy ząbki, dotyka podniebienia, zagląda pod siebie, dotyka dziąseł górnych i dolnych, wygląda na zewnątrz, próbuje dosięgnąć nosa, dotkną brody itp. Ta zabawa pozwala maluchowi poznać nazwy różnych części buzi.

 

HUŚTAWKA DLA MISIA

Ułóż dziecko wygodnie na plecach. Na jego brzuszku połóż książkę, posadź na niej misia lub inną ulubiona zabawkę. Dziecko, wdychając i wydychając powietrze huśta misia, który to unosi się, to opada. Dziecko musi oddychać powoli i spokojnie, tak, żeby miś nie spadł z huśtawki.

GŁODNY KOTEK

Opowiedz dziecku bajkę o głodnym kotku, który szukał czegoś do jedzenia. Jeśli wystarczy ci czasu i wyobraźni, możesz rozwinąć bajkę. Kotek spotyka różne zwierzątka i próbuje tego, co one jedzą. W końcu znajduje miseczkę mleka i stwierdza, że to jest najlepsze. Dziecko gra rolę kotka. Głodny kotek oblizuje kolejno górną i dolną wargę. Potem dziecko robi z rąk miseczkę i naśladując kota, „wypija" mleko. Na koniec, jak zwykle robią to kotki, myje się po jedzeniu, zlizuje mleczko
z ust.

 

BAŃKI MYDLANE

Znana i bardzo lubiana przez dzieci zabawa. Możesz użyć gotowego zestawu kupionego w sklepie albo samodzielnie przygotować płyn i słomkę. Zachęcam do tego drugiego. Będziesz mieć pewność, że płyn nie jest szkodliwy dla dziecka. Bańki można robić w powietrzu i w kubku - dmuchając przez słomkę do środka.

 

PORZĄDKI
Rozsyp na stole drobne przedmioty. Zadaniem dziecka jest sprzątnąć wszystko do pudełka - za pomocą warg. Można robić zawody, kto zbierze więcej.

 

ŻYWE LUSTERKO

Usiądź naprzeciw dziecka. Ustalcie, kto pierwszy będzie lusterkiem. Jedna osoba robi różne miny, a „lusterko" stara się je naśladować. Potem zamieńcie się rolami. To naprawdę śmieszne.

 

https://www.youtube.com/watch?v=WaY-RDjS9Kg

https://www.youtube.com/watch?v=iZbLwWWJQ1w

https://www.youtube.com/watch?v=BUCX2cJ2avo

https://www.youtube.com/watch?v=GbbM1Eouy-Y

https://www.youtube.com/watch?v=y_knmoT79Vk

 

LOGOPEDYCZNE WIERSZYKI I RYMOWANKI DO UTRWALANIA GŁOSEK SZUMIĄCYCH, SYCZĄCYCH, CISZĄCYCH, [L], [R] ORAZ [K], [G]”.

GŁOSKI SZUMIĄCE ( SZ, Ż, CZ, DŻ)

“Szpak”

Szedł po drodze szpak do szkoły się uczyć, i tak sobie śpiewał: szpu- szpu, szpa- szpa, szpo- szpo, szpe- szpe, szpi- szpi... Taki śmieszny szpak, co uczyć się chciał.

“Trzy kurki”

Wyszły w pole kurki trzy i gęsiego sobie szły. Pierwsza z przodu, w środku druga, trzecia z tyłu, oczkiem mruga. I tak sznurkiem kurki trzy, raz dwa, raz dwa, w pole szły...

“Poduszka”

Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową. Kwiatuszki i motylki masz tuż nad swoją głową. Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki. Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać jak rybki.

Szalik”

Zimą, kiedy szron na szybach i śnieżne zaspy wkoło, z szuflady wygląda szalik; patrzy na ciebie wesoło. Szukasz go na dnie szafy, w koszyku, pod poduszkami, a on napuszony patrzy między innymi szalami. Nie może się już doczekać, kiedy nim szyję okręcisz i wyjdziesz na podwórko na łyżwach się pokręcisz.

“Entliczek- pętliczek”

Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek, a na tym stoliczku pleciony koszyczek, w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek, a na tym robaczku zielony kubraczek…

GŁOSKI SYCZĄCE ( S, Z, C, DZ)

“Rarytasy Stasia”

W swoim małym pokoiku Staś ma mnóstwo smakołyków: serek wiejski, chleb sojowy, słodki soczek truskawkowy. Jest sałatka owocowa, i rolada kokosowa, słodki deser sezamowy, wielki tort marcepanowy, ostra pasta łososiowa, galaretka brzoskwiniowa. Są sardynki, zupa z suma, ser podlaski i salami, pyszny sernik z bakaliami, sękacz, ciastka i ciasteczka, miska pełna ananasów, Staś ma mnóstwo rarytasów.

„Dzięcioł”

Dzięcioł w lesie stuka : stuku, stuku, stuk. Tępi on szkodniki : stuku, stuku, stuk. Szuka ich pod korą :stuku, stuku, stuk. Szuka przez dzień cały : stuku, stuku, stuk.

GŁOSKI CISZĄCE ( Ś, Ź, Ć, DŹ)

“Jesienny wierszyk”

Słońce jesienne zabawia się z nami. W co? W chowanego, z liśćmi i drzewami. Raz cicho zgaśnie, to znów ślicznie błyśnie, schowa się za chmurkę, zaświeci przez liście.

 “Miś idzie do przedszkola”

różowy, miś pluszowy zbuntował się dziś: chce iść także do przedszkola, tak jak chodzi Krzyś! Wziął Krzyś misia w obie rączki: Po co pójdziesz tam? Będę bawił się wesoło i nie będę sam! Gdy tak prosisz, to już chyba zabiorę cię dziś. I tak zaczął do przedszkola chodzić z Krzysiem- miś!

 “Dwa Michały”(fragment)

Tańcowały dwa Michały, jeden duży, drugi mały. Jak ten duży zaczął krążyć, to ten mały nie mógł zdążyć. Jak ten mały nie mógł zdążyć, to ten duży przestał krążyć. Jak ten duży przestał krążyć. To ten mały mógł już zdążyć. Jak ten mały mógł już zdążyć, duży znowu zaczął krążyć. A jak duży zaczął krążyć, mały znowu nie mógł zdążyć. (…) 

GŁOSKA [L]

“Kołysanka”

Malusieńka lala na spacerze była, bardzo się zmęczyła. Luli, lalko, luli, luli u matuli. Luli, lalko, luli, mama Cię utuli.

GŁOSKA [R]

“Rozgadana papuga”

Siedzi papuga na murku na niewielkim podwórku . Gapi się na świat i mówi tak: trawa, tratwa, trąbka, brat, broda, brudny, brama, tran . Potem jedno oko mruży i znów mówi do kałuży: droga, drugi, drab, drużyna, prośba, prędkość, pręt, drabina . Kręci głową macha skrzydłem i powtarza mi różne słowa z głoską [r] .

"Rrrr"

.... Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę kręcąc mordą . Kręcąc mordą i rogami gryzła trawę wraz z jaskrami . "Czarna krowo ,nie kręć rogiem , bo ja pieróg jem z twarogiem : gdy tak srogo rogiem kręcisz , gryźć pieroga nie mam chęci .""Jedz bez trwogi swe pierogi , nie są groźne krowie rogi . Jestem bardzo dobra krowa rodem z miasta Żyrardowa . Raz do roku w Żyrardowie pieróg z grochem dają krowie . Więc mi odkraj róg pieroga , a o krowich nie myśl rogach . Ja ci również radość sprawię : Jaskry ,które rosną w trawie , zręcznie ci pozrywam mordą , czarrną morrdą w krropki borrdo".

GŁOSKI [K], [G]

“Idzie Tola...”

Idzie Tola do przedszkola pod osłoną parasola. Deszczyk: kap! kap! kap! Spotkała ją Hania w polu: “Pod parasol weź mnie Tolu”. Deszczyk: kap! kap! kap! Jasio też się deszczu boi: “Chodź pójdziemy wszyscy troje”. Deszczyk: kap! kap! kap! Przyszli wreszcie do przedszkola, kapie woda z parasola. Deszczyk: kap! kap! kap!

“Bąk”

Kolorowy bąk ucieka mi z rąk. Poszedł w tany bąk blaszany, na blaszanej nodze i wiruje, i kołuje po całej podłodze…

 “Kran” Myła ręce jakaś gapa, kap, kap, kap. Poszła, a kran dalej kapał, kap, kap, kap. Wczoraj kapał i dziś kapie: kap, kap, kap. I źle myśli o tej gapie, kap, kap, kap! To przez gapę kran ma katar, kap, kap, kap. Taki katar to jest strata! Kap, kap, kap. Bo te krople- to są grosze, kap, kap, kap. Grosz za groszem z wodą poszedł, kap, kap, kap. Co tu robić? Gapa nie wie, kap, kap, kap. A więc my powiemy gapie: “Dokręć kran!” O, już nie kapie!

Gąseczki”

Nad rzeczkę wartką drepce gąska z dziatwą. Żółte nóżki ma. Gęgu- gęgu- ga. Woda jest nagrzana, więc lekcję pływania matka gąskom da. Gęgu- gęgu - ga. Płyną gąski rzeczką ze swoją mateczką. Las nad rzeką gra: Gęgu- gęgu- ga.

 

https://www.youtube.com/watch?v=gCyXm4WpE_w

https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo

https://www.youtube.com/watch?v=6E6jAnU7TaQ

https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA

https://www.youtube.com/watch?v=IWNdZ5e_N7A

Copyright © 2017-2023.
Szkoła Podstawowa w Żukowie